check
פרויקט הקודיאטם | לימודי אסיה

פרויקט הקודיאטם

igal-bronerפרויקט הדגל של לימודי הודו באוניברסיטה העברית הוא מחקר רב-שנתי על הקודיאטם: התאטרון הסנסקריטי החי האחרון בעולם. מזה עשור יוצאת כל שנה משלחת של תלמידים ומורים לקרלה, הודו, כדי לצפות, לתעד, לחקור, ולהנות ממופע מופלא שנמשך בין 12 ל-150 שעות. המופעים מתקיימים בכפר הקסום מוריקולם, על גדת נהר הצ׳לקודי ותחת מאות-אלפי עצי קוקוס. אתר נוסף הוא הכפר הציורי קילימנגלם. סדר היום כולל שיעור בוקר באבהינייה, כלומר טקסט המחוות והתנועות של הסצינה שתועלה בערב, שיעורי קריאה בסנסקריט ומלאיאלם, מדי כמה שעות ארוחה אלוהית, רחצה בנהר, שיעור יוגה, ולקראת ערב, המופע היומי, שנמשך אל תוך הלילה. הצטברו כבר מאות רבות של שעות וידאו שיקלטו בספריה הלאומית כאוצר לאומי, נערכו כנסים בינלאומיים בארץ, בהודו, ובגרמניה, ושורת פרסומים נכבדה, כאשר היד עוד נטויה.

פרויקט המחקר של פרופ׳ יגאל ברונר עוסק במראת השירה של דנדין, טקסט שהתחבר בסביבות שנת 700 לספירה בקאנצ׳יפורם שבדרום הודו, הוא ה-פואטיקה של אסיה. הטקסט נדד אלפי קילומטרים, תורגם למגוון של שפות (בינהן קנדה, טמילית, סינהלה, פאלי, טיבטית, ומונגולית), והשפיע על קוראים במגוון של תרבויות, ובכלל זה בבורמה, תאילנד, ג׳אוה, ויתכן שאף במזרח אסיה. למעשה, עד היום ניכרת השפעת ה-מראה של דנדין, ובטיבט, למשל, הוא עדיין טקסט היסוד של התרבות הכתובה ונלמד בע״פ על ידי כל תלמיד/ת תיכון. מה סוד הצלחתו של דנדין? מדוע נבחר דוקא הוא ממדף ספרי הפואטיקה הסנסקריטיים  ואיך השתנה בכל תרבות אליה נדד? אלו השאלות בהן עוסקת קבוצת מחקר בינלאומית אותה מרכז פרופ׳ יגאל ברונר. הקבוצה ישבה במשך סמסטר מרתק במכון ללימודים מתקדמים בירושלים (ספטמבר 2015-ינואר 2016), קראה את הטקסט במגוון תרגומיו, ודנה בהיסטוריה המרתקת שלו. כרך רחב היקף המסכם את דיוני הקבוצה נמצא כרגע בשלבי כתיבה.

 

 

  • igal-broner