check
תפוצת התרבות היפנית במזרח אסיה | לימודי אסיה

תפוצת התרבות היפנית במזרח אסיה

מחקריו של פרופ' ניסים אוטמזגיןNO עוסקים בתפוצת התרבות היפנית במזרח אסיה ובהפיכתה של יפן ממדינה המזוהה עם כלכלה ותעשייה מפותחת למדינה בעלת עצמה תרבותית חוצת-גבולות. כחלק ממחקר רחב זה, הוא בוחן את מסלול היצירה והתפוצה של תעשיות המדיה היפניות באסיה (בעיקר אנימציה, סרטים, תכניות טלביזיה, ומוסיקה), את יחסי הגומלין עם תעשיות המדיה הקוריאניות והסיניות, ואת ההשפעה של תפוצת התרבות הפופולארית על תהליכי רגיונילזציה (אזוריות)  ויצירת תחושה קהילתית משותפת בצפון מזרח אסיה ובדרום מזרח אסיה.

המחקר הנוכחי של פרופ' אוטמזגין עוסק בדיפלומטיה התרבותית (cultural diplomacy) של יפן כלפי מדינות דרום מזרח אסיה במאה וחמישים השנים האחרונות ובשימושים המשתנים של הממשלה היפנית ב"תרבות היפנית" – כאמצעי לשליטה בזמן מלחמות וכיבושים ולאחרונה ככלי דיפלומטי ופוליטי חשוב שעשוי להטיב עם מעמדה של יפן באזור.

מחקר שני עוסק בהשוואה בין התפתחות תעשיות המדיה הקוריאניות והיפניות בשלושת העשורים האחרונים. מחקר זה מתמקד בזיהוי וניתוח של מודלים מקומיים להפקה של תרבות עכשווית בשתי המדינות ובמנגנונים החברתיים, הטכנולוגיים והתרבותיים שאחראים להפצה של תרבות. זאת אומרת, מיהם היזמים, המתווכים, והתמריצים לכך שמוצרי תרבות ממדינה אחת מוצאים להם אוזן קשבת ונקלטים במדינות אחרות - גם במקרים שבהם קיימת איבה היסטורית ופוליטית, כפי שהדבר קיים במזרח אסיה.

 

nissim.otmazgin@mail.huji.ac.il